Whitsundays Sailing Adventure - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Betty Wierenga - WaarBenJij.nu Whitsundays Sailing Adventure - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Betty Wierenga - WaarBenJij.nu

Whitsundays Sailing Adventure

Blijf op de hoogte en volg Betty

30 Oktober 2014 | Australië, Airlie Beach

Donderdag 30 oktober. Hi guys, vandaag doen we de Whitehaven Beach Camira Sailing Adventure, nou ja sailing.....

Punctueel om 08.00 uur vertrekt de paarsgekleurde catamaran met 49 gasten en 5 bemanningsleden aan boord vanuit de haven van Airlie Beach. Het is weer een prachtige dag. Je kan, als je dat wilt, de hele dag in badkleding aan dek zitten. Water en zonnebrandspul zijn de belangrijkste aandachtspunten voor vandaag!

Er zijn wel 100 Whitsunday Islands. Wij varen via Daydreamisland tussen Hook Island en Whitsunday Island door. De tocht gaat helemaal rond Whitsunday Island, dat is de grootste van de eilanden, ca. 12.500 ha.
Deze eilanden hebben hun naam te danken aan kapitein Cook die in 1770 tussen het barriererif en de kust langs voer en dacht dat het Pinksteren (Whitsunday) was. In werkelijkheid vergiste hij zich een dag. Hij had geen rekening gehouden met de internationale datumlijn.

Ten noordoosten van het eiland mogen we weer snorkelen. Deze keer zijn we goed voorbereid: van top tot teen ingesmeerd! En wat denk je? We krijgen allemaal een wetsuit, in verband met de mogelijke aanwezigheid van jellyfish.
Die jellyfishes hebben geen hersens, heen hart en geen bloed, maar zijn wel giftig. Het zijn van die kwallen met die tentakels eronder. Ik heb geen kwal gezien, ook niet van die beesten ;)

Hoewel het barriererif op een afstand van 48 km ligt, zijn deze eilanden omzoomd met koraal.
Voorzien van alle attributen worden we met de rubberboot vlak voor de kust gedropt en na een uurtje weer opgepikt. Als je eerder opgepikt wilt worden moet je je vuist omhoog steken.

Het is weer een mooie ervaring! Fijn ook dat we in goede conditie zijn ;

Terug aan boord staat er weer van alles voor ons klaar: verscheidene soorten meloen en cakejes.

Rond 12.50 worden we gedropt op Whitehaven Beach, volgens het boekje een van de mooiste stranden van het grote barriererif. En wij zijn daar gewoon!

Wij zijn niet van die strandliggers. We wandelen langs de vloedlijn. Zeg maar: een romantische wandeling met mijn lief.
In het Abel Tasmanpark in Nieuw Zeeland sprak Jan over: azuurblauwe luchten, smaragdgroene zeeën en goudgele kusten. Hetzelfde gevoel overkomt ons hier, nu heeft hij het over: azuurblauwe lucht, turquoise zee en witte poederstranden! Dat laatste is dus echt anders; het zijn echt witte stranden. Het zand bestaat voor 98 procent uit silicium. Ik heb mijn trouwring ermee opgepoetst: hij fonkelt als nieuw!

Om 14.10 worden we weer opgepikt. Die exacte tijden kloppen allemaal. Ze werken met een vast programma.

Aan boord genieten van een heerlijk BBQ-buffet!

Dit is puur genieten. Zoals iedereen roept: It's awesome (overweldigend).

Maar, ondertussen zat ik nog steeds te wachten op de spetterende zeiltocht! We hebben nog wel een stukje op het zeil en fok gezeild, maar met ondersteuning van de motor. Er staat echt te weinig wind, tenminste in dit gebied. Zij hebben natuurlijk een vast programma. Precies om 17.50 uur leggen we aan in de haven.

Wel leuk dat we in de haven nog een grote schildpad zagen, van ongeveer 50 cm doorsnede!

Alles is perfect geregeld. Om 18.00 uur worden de gasten weer met busjes teruggebracht naar hun resorts.
We gaan langs de supermarkt en organiseren ons eigen kaas- en wijnfeest op het balkon.

Vandaag gaan we richting Mackay, naar een houten hutje in de Australische outback bij Eton, met een buitendouche! Lijkt ons leuk. Het is vandaag ruim 2 uur rijden.
Ik denk niet dat ze daar wifi hebben. We melden ons later weer.

• 31 Oktober 2014 - 11:21

(Arnold) En Martha:

't Wordt mie gewoon geel en gruin en turkwaaze veur d'oogn; zo mooi als 't daar is, zo mooi als jullie het hebben en zo mooi als je het vertelt Betty.
    "Onz' ma" geniet ook met volle teugen; gisteren heeft ze de laatste kopietjes gekregen. Ze heeft het hele verslag nog even weer opnieuw gelezen. Ze kon zich iets voorstellen bij het snorkelen, want "'k heb guster nog 'n film zaain woarin haail mooie vissnn mit ollerlai kleurnn onder woatter zwommmmm." :) :)

• 31 Oktober 2014 - 15:42

Harry:

Fantastisch, ene dag nog mooier als de andere. Jullie belevenissen worden prachtig verwoord door Betty, dat alleen al is prachtig om te lezen. We genieten volop mee.