De 12 apostelen en Port Fairy - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Betty Wierenga - WaarBenJij.nu De 12 apostelen en Port Fairy - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Betty Wierenga - WaarBenJij.nu

De 12 apostelen en Port Fairy

Door: B

Blijf op de hoogte en volg Betty

10 Oktober 2014 | Nederland, Apeldoorn

Het is hier nu vrijdagmiddag 17.00 uur.
Zoals we al schreven, waren we jl woensdag helemaal ontroerd door de ontmoeting met de koala's.
Het mooiste dat ons de laatste tijd is overkomen, is de geboorte van onze kleinzoon Mik. Gisterochtend, alvorens te gaan ontbijten, hebben we dus eerst een koala voor hem gekocht ;). Dat heb je goed aangevoeld Annemarie!

We kopen een broodje en een koffie bij de bakker en eten dit op op het terras op de stoep. Daarna vervolgen we the Great Ocean road. Dit is een prachtige, afwisselende, bochtige route langs de grillige kust, soms ook over groene vlaktes met koeien en schapen en pas geboren lammetjes.

Het wordt de dag van de scenic lookouts. Allereerst bezoeken we de 12 apostelen of eigenlijk zijn er maar 8. De ca. 60 m hoge zandstenen pilaren zijn miljoenen jaren geleden ontstaan. Door erosie en weersomstandigheden hebben ze de huidige vorm gekregen. Je blijft fotograferen.

De volgende stop is bij Loch Ard Gorge. Dat is zo mogelijk nog indrukwekkender.
Deze kust heet ook wel de shipwreck kust. In de 2e helft van de 19e eeuw zijn er zo'n 80 schepen vergaan. In juni 1878 verging de klipper Loch Ard. Van de 53 schepelingen overleefden slechts 2 de schipbreuk. Een 18-jarig Iers meisje en een leerling-zeeman van 18 jaar werden de kloof ingespoeld. De bevolking had gehoopt op een romance tussen die twee, maar dat heeft het niet gehaald. Hun namen staan wel vereeuwigd op een bord.

London bridge is de volgende stop. Ook zeer de moeite waard.

Aan het einde van de middag wacht ons een prachtige B&B in Port Fairy: Daisies at the sea, direct gelegen aan de oceaan. We zijn helemaal enthousiast over zowel de inrichting als het uitzicht. We maken een wandeling over het strand en zoeken een terras op in het vissersdorpje, dat volgens de boekjes een Ierse uitstraling heeft.

De horeca werkt als volgt: je bestelt aan de bar, rekent af en daarna wordt het eten gebracht. Alles prepaid.

Na een heerlijke pasta wandelen we terug over het strand.
Thuis denken we gebruik te maken van het bad! Ik laat het bad alvast vollopen. Het is ook een yacuzzi! Terwijl ik er in zit druk ik op de middelste knop, waarna er aan alle kanten water de badkamer ingespoten wordt. Oeps, gauw weer die knop indrukken.... Aan weerszijden van die knop, zitten nog 2 knoppen waar je aan kunt draaien. Voor mijn gevoel draai ik die daarna dicht. Als Jan daarna een kijkje komt nemen, zeg ik dat het ook een yacuzzi is en druk op de middelste knop! Nee, het water spuit recht in zijn gezicht! Oeps oeps oeps. Daarna zie ik Jan niet meer. Tja, ik snap ook niet waarom ;)

• 10 Oktober 2014 - 08:36

Gretha:

Hoi Jan en Betty, klinkt goed allemaal. Kan het zijn dat er een stukje van je verslag vandaag nog mist? Veel plezier! Groet Gretha

• 10 Oktober 2014 - 11:06

Lida En Willem:

Prachtige rotsformaties en kliffen zeker bij stormachtig weer. Tussen Princetown en Port Campbell is de kust minstens zo mooi. De "Tower Bridge" en de "Arch" mag je niet missen.
    Goede reis verder.

• 10 Oktober 2014 - 12:45

Nanko Wierenga:

Heb je de badscene per ongeluk ook gefilmd. Enjoy your stay there!

• 10 Oktober 2014 - 13:33

Arnold En Martha:

Heel leuk om jullie zo op afstand te volgen Betty! Groetjes aan J en J, tante Betje en de 12 apostelen. ;)

• 10 Oktober 2014 - 15:57

Lineke: